Monday, March 24, 2008

Menuju puncak


Dalam perjalanan ke KL, di malam minggu, sekitar jam 11 malam. Berkereta Perdana V6, aku - bujang dan kawan aku, Kem - bujang untuk beberapa jam.

Lampu isyarat merah sekitar USJ, lorong kiri. Kereta yang dipandu Kem berhenti di sebelah Kancil kelabu di lorong tengah. Ada aweks! Cermin tingkap kereta aweks diturunkan. Cermin tingkap kereta Perdana V6 kami masih tutup, untuk mengelakkan rambut kami menjadi haru biru. Aku dan Kem senyum kepada aweks. Awek di sebelah kiri senyum balik. Dan kami saling memandang.

Kem turunkan cermin tingkap kereta. Secara tiba-tiba, awek tu berpaling muka, kelat dan cermin tingkap keretanya dinaikkan. Aku dan Kemp keliru...

"Kenapa kau tak perlahankan radio?" tanya aku kepada Kemp. "Mana ada lelaki macho dan hensem dengar radio Era sambil bersiul lagu Menuju Puncak?!" Alahai...

Terpaksalah aku berdating dengan Kem saje, yang bujang untuk beberapa jam, malam minggu itu.

Tapi, rugilah aweks tadi tu. Kalau tidak, boleh aku belanja makan char-kuay-teow di bawah pokok-pokok di tengah-tengah kota sambil melihat kerdipan lampu menara KL. Romantik bukan?


1 comment:

lilinbiru said...

charkueyteow di alam megah pun sedap.tapi yang paling best, kat mapley di pekan PENDANG, udang besar!!

Related Posts with Thumbnails