Thursday, December 18, 2008

Sun*** di Jalan Rahmat


Kalau korang membesar (bersekolah rendah) sekitar tahun 1980an, korang sure pernah main card games yang ada banding-bandingkan characteristics macam kapal laut, kereta kebal, lori/trucks. Takde pulak gambar aku google nak letak sini. Contohnya, untuk card game yang bermotifkan jet pejuang, yang sape punya turn to draw the card akan pilih kriteria yang paling hebat pada jet pejuang on the card to be drawn tu. Sebagai contoh, speed/kelajuan. Of all the players, kad sape yang jet pejuang dia paling laju, akan menang that round dah it's his turn to draw the next card. Sampailah one player possess all the cards, dia pemenang.

Kalau korang ingat, ada certain time yang the manufacturer (I assume) of the cards takde details for some of the criteria. Contohnya, ada satu kad tu, dekat speed nya akan tulis "N/A", aku assume kelajuannya tak dapat dikenalpasti or data is simply not available. But at that time, entah sape yang create the rules, whoever have the N/A will win. For reasons aku sendiri tak tau. Mungkin waktu tu kita ingat N/A tu kalau for speed, laju gila nak mampos laaa, can't be captured. Maybe...

Di Batu Pahat, along Jalan Rahmat. Ada banyak bangunan lama. Some dah refurbished, some memang dah berubah in total. Ada pulak, yang tingkat atasnya klasik habis tapi tingkat bawah kedai moden habis, glass wall segala. Dan yang paling klasik, dekat some of the old buildings tu, ada tertulis tahun building tu dibina. Aku tak sure kat bandar lain pun macam ni. Tapi, kat Batu Pahat you can find buildings like in the picture below.



Dan berbalik kepada card game tadi, buildings yang ada ditulis tahun dibina tu pun, ada juga yang tak diketahui dibina tahun berapa. In the end, just like in the card game, diorang just letak "N.A." So, kalau ada card game yang bermotif bangunan-bangunan lama kat Batu Pahat, bangunan dalam gambar bawah ni dikira sebagai 'mother of all Batu Pahat buildings' laaa.... aku assume je... hehehehhehe



Tapi, dalam banyak-banyak bangunan kat Batu Pahat. Mata aku tertancap pada bangunan ni. Bukan sebab architecture nya atau keklasikan ye ataupun bukannya bangunan ni 'mother of all Batu Pahat building'. Cuma, for reasons I don't know why, aku rasa tak sesuaaaaaiiiiii sangat nama kedai ni.



Aku wonder ramai tak customers dia and what type of insurance diorang offer?! :p


==
Gambar-gambar aku kat Batu Pahat...
Yang ni kat photobucket... click sini.
Yang ni pulak, kat facebook lagi best! Boleh romen-romen... oppss boleh komen-komen. Click sini dan sini.

6 comments:

Anonymous said...

ada satu kedai emas kat Banting nama Taik .... entri subuh ni...baguslah anak sapa tu bangun awal pergi berjemaah kt masjid..hehehe

Fara said...

rumah aku pun bapak aku letak 11.1953 .. ko nk dtg amik gambo tak? umah aku antara parit botak dan parit raya, jalan parit hamid, pastu antara rengit dan senggarang ... huhuhuu

Anonymous said...

Bro, tulisan lu suma menarik perhatian dan memori lampau wa, cuma satu je, komen wa, dalam setiap tulisan, sebaik-baiknya lu kena selitkan sikit nilai2 moral supaya mereka yang baca boleh buat muhasabah diri dan tulisan2 kita itu melambangkan ketinggian akal budi kita...wallahualam

Anonymous said...

deoooooooooo
aku pun suka main kad-kad tu, kapal perang pun ada kan, kenangan betul lah hang dok cite ni
-ojij-

Anonymous said...

Seronok jugak dpt kenal Batu Pahat w/pun dari gambar je.

Anonymous said...

weyy.. baru perasan entry ko yg nih.. suntat tu agency tmpt aku renew insuran roadtax pekejadahh..

nama dia mmg klaka.. hahahha :))

dekat suntat nih cam ade jual bunga plastik.. rasanye la..

Related Posts with Thumbnails