Monday, December 01, 2008

Seringgit si dua kupang


Pagi tadi aku dengar seorang caller perempuan kat Mix FM (bukan Elf atau Farra), tak sure apa ceritanya sebab aku baru masuk dalam kereta waktu tu. Tapi aku sempat dengar, dia kata "I'm a proudly owner of ONE handbag... and 10 pairs of shoes." Aku takde komen on the shoes but on the handbag... hmmmm aku pun tak sure how to comment, whether she is a cheapskate or whether she is being practical. Kalau guys, it's ridiculous to even have 2 wallets, kan? Tapi for a woman to have only 1 handbag?!!

Ok, korang pernah tak waktu beratur nak bayar dekat cashier. Depan korang, ada laa makcik gayanya ala-ala mak datin dengan handbag bersangkut kat tangan, rambut berkarat. Tapi yang tak ala-ala mak datinnya, bila time nak bayar tu, duk sibuk korek-korek purse diorang cari duit syiling (duit kecik). Ada laa dalam dua puluh saat duk korek-korek, sambil mulut terkumat-kamit, "I know I have the spare change..." atau cakap kat cashier tu, "Auntie (instead of makcik) ada duit kecik, kejap ye..." And there were you, behind her rolling your eyes.

Normally for guys, diorang tak berapa nak seluk-seluk kocek seluar untuk small change. Even, seldom wallet lelaki ada zipped or buttoned slot for coins. Kalau ada pun, guys buat letak tooth picks je. Betul tak LB?! But in the end, coins bersepah-sepah dalam kereta, atas dining table, dalam bekas kat meja ofis and even dalam mesin basuh kat rumah. Dulu waktu kat US, we normally have problems with having 1-cent coins (penny). Sebab every purchase tu ada sales tax (except in Oregon), so mesti selalu dapat balance duit sesen, sesen... sampaikan member aku ada satu balang penuh duit sesen je.

Tapi aku tak pernah ada problem of having excessive coins, whether it is sesen, sesepuluhsen atau seduapuluhsen. Yang limapuluhsen pulak, aku masukkan dalam tabung jam bontot tonggek aku.

What I do and at the same time not to look like so mak-mak datin is... setiap sehari atau setiap kali aku keluar rumah (kecuali gi gym atau main badminton), aku akan bawak coins bernilai seringgit with different combination. Kalau waktu duit sesen tu masih laku, aku akan bawak juga 9 keping duit satu sen. So, aku akan bawak RM1.09 dalam poket spender seluar aku setiap kali aku keluar rumah. How it differs from mak-mak datin yang terkorek-korek, terkorek-korek purse diorang tu is that... aku tau exactly how much coins I have in hand dan tak payah nak korek-korek and save time orang yang beratur belakang aku.

Ok, adios. Have a good day!

Oh, aku balik SA today, ada hal. Wish me luck!


6 comments:

famil said...

tajuk lucah

HABIHA69 said...

kalau kita gi kedai mamak..time bayor mesti di ujung bil tu ade tulis 10 sen ke 20 sen ke 30 sen ke...tgh kita korek-korek cari duit sekupang dua kupang..mamak kata tak payah bayar ini gula-gula awak kasi agkat satu...hik..hik..mamak tu ajar kita jangan selalu korek-korek (duit) hi..hik..hik..

Anonymous said...

owh ko banned aku ye

Anonymous said...

aku satu henbeg pun tadek, pakai slingbag aje.. henbeg aku yg last kena wiwi ngan anak kucing aku.. huuhuh..

Nor Razi said...

mana ko tahu aku simpan tooth pick dalam zip wallet aku

Penanam Sayur said...

Sama lh kita! Tang bwk duit syiling seringgit in all combination tu.

Cun lh , tabung tu, mana dapat?

Related Posts with Thumbnails