Friday, September 12, 2008

Puasa hari kesebelas


Bulan-bulan puasa ni, aku dapatlah macam-macam soalan berkaitan orang bujang. Umpamanya, "berbuka kat mana hari ni?" atau "berbuka kat masjid ke?" atau "bangun sahur ke tak?" atau "sahur makan apa, masak ke?". Soalan-soalan macam tu lah...

So far, aku berbuka puasa ada yang kat rumah, ada dalam kereta, ada kat luar (kat kedai makan dan hotel) dan ada jugak kat masjid. Kat rumah, waktu mula puasa waktu aku kat kampung dengan last weekend, aku tapau nasi lemak Senibong, makan kat rumah. Kat dalam kereta, waktu aku balik dari KL ke JB. Kat kedai makan, ada lah for three days dan sekali tu waktu ada function kat Persada Convention Center.

Kat masjid, dua kali. Sekali kat Masjid Pasir Pelangi yang aku cerita makan dalam talam tu. Dan sekali lagi kat Masjid Abu Bakar. Makan dalam talam juga. Only that, makanan yang ada dalam talam tu hanyalah mi goreng dan kurma, untuk dikongsi empat orang setalam, besides bubur lambuk semangkuk seorang. Aku noticed kat JB ni, berbuka puasa di masjid tak semeriah di Shah Alam atau KL laa. Bukan makanan je yang simple, yang datang makan pun tak sampailah 20 orang.

Tapi, aku belum tengok Masjid BBU atau Masjid Kota Raya, yang dengar ceritanya mewah juga lah waktu berbuka tu. Nantilah aku survey. Heheheh...

Bangun sahur ke tak? Yes, aku belum miss sahur lagi. Cuma ada sehari tu, aku bangun untuk minum air dan makan kurma je. Waktu tu aku sahur sendirian, housemate aku balik KL. Makan apa? Biasanya aku masak nasi lepas balik dari terawih. Then, aku potong sayur siap-siap, jam 4.30 pagi aku bangun, aku tumis je sayuran tu. Housemate aku ada bawak bekal sambal kacang dengan ikan bilis kering. So, ok lah aku goreng ikan masin buat stok. Jadi lah, kan...

Ini aku nak share satu menu aku waktu sahur... perrghhh aku sendiri tak percaya aku siapkan menu ni...

Sambal tumis udang version kaw kaw punya

dengan...

Sayur kacang buncis berawaskan sotong... ni pejam sebelah mata je aku masak.


Alaa sambal tumis udang tu senang je masaknya. Ahad lepas, aku pergi pasar beli udang setengah kilo, RM10. Lepas tu, aku gi beli nasi lemak Senibong untuk buat berbuka puasa. Since aku tak berapa minat sambal nasi lemak Senibong tu sebab dia manis, aku beli nasi lemak berlaukkan ayam masak merah. Tapi aku still suruh orang kedai tu tapau sambal, siap mintak lebih.

So, untuk sahur aku panaskan minyak, masukkan udang, goreng sikit-sikit bagi empuk, masukkan bawang yang telah dihiris, dan akhir sekali masukkan sambal yang aku tapau tu. Jadilah sambal tumis udang aku. Heheheh... Dengan kemanisan sambal tu tadi, dicampurkan dengan manisnya air udang tu. Perghh....bakal mak mertua pun boleh terus confirmkan jadi menantu, silap gaya siap sponsor hantaran.

Yang kacang buncis tu memang aku tumis betul-betul laaa cuma sotong tu leftover sotong masak kicap yang housemate aku bawak dari KL. Ok apa?! Idea yang penting untuk menyemarakkan masakan, kan?

Hahahaha....


4 comments:

Anonymous said...

adehhh melelehh gaks tgk sambal udang ko pepagi yg dingin nieee...kreatif..mmg kreatif..siap berangan mak mentua sponsor hantaran...tu lagikk kreatif..

Anonymous said...

mahalnya udang kat sana, sini sekilo RM9.90 jer..

arc

edrina said...

wah udang masak sambal tu serius nampak..mmm yummy.. mm nyum2..

Anonymous said...

wah,masjid BBU kalau terawih memang melampau laa penuh..
kiri kanan penuh kereta..
ehehe..

Related Posts with Thumbnails