Thursday, September 11, 2008

Puasa hari kesepuluh


Dah sapartiga dah puasa ini tahun ya...

Takde apa pun kejadian yang best-best nak diceritakan semalam. Kelmarin, aku dapat peluang gi solat kat Masjid Negeri - Masjid Sultan Abu Bakar. Indah sungguh panorama, bagai bunga nirwana, tropikaaa... ooo lala... dah jadi macam hos jalan-jalan cari masjid aku ni kekdahnya bulan puasa ni.

Anyway, memang cantik. Aku kan minat architectural design yang colonial type ni. Masjid ni siap dibina pada tahun 1900. Tersergam indah di atas bukit dekat Jalan Abu Bakar, overlooking Selat Tebrau tu. Since masjid ni kat atas bukit, aku agak kalau time ramai orang, macam solat Jumaat, kereta banyak kena park kat bawah dan kena mendaki tangga lah nak ke masjid, macam kat RMC. Jenuh jugak lah kan.

Tapi, memanglah best walau macam manapun. Selain daripada keindahan dari luar, di dalam dan pemandangannya, solat pun best je... mana taknya, 23 rakaat terawih + witir, settle semua jam 9.40pm. Pak Imam dok baca surah Al-Ikhlas dalam rakaat kedua, dari mula sampai habis. Heheheh... So, enjoy gambar je lah ye.



Ini, gambar aku kat luar masjid tu. Mesti nanti Arc kata muka aku macam Paki laa pulak. Nasib baik macam Paki, kalau macam donkey?!



Ni aku paling suka, mimbar untuk khatib baca khutbah. Very classic, steel semuanya. Sesekali tengok, aku teringat robot Star Wars yang C-3PO tu. Heheheh...



Yang ni pemandangan dalam masjid tu. Sungguh menenangkan, sampai termengantuk-mengantuk aku jadinya. Nak kata malam Lailatul Qadar, belum lagi. Terlebih tenanglah tu, gamaknya. Heh!



Yang ni pemandangan wing masjid tu. Pintu-pintu papan, cantik kan?



Yang ini dalam masjid, pillars yang Graeco Romannya style. Ada style lah! Teringat kenangan lima tahun sekolah menengah dulu-dulu... lama daahhh...



Yang ni pulak tingkap-tingkap masjid tu, Tingkap papan, jenis main selak-selak (sebut huruf 'e' tu macam kerak, bukan macam berak, ok. Kalau sebut 'e' tu macam berak, dah jadi selak lain pulak laa...)



Dan yang ini gambar waktu malam hari. Cantik sangat, tapi sebab aku pakai camera phone je, so tak berapa cun lah. Anyway, cantek laa jugak, I like.


So, itu Masjid Sultan Abu Bakar. Lepas ni aku nak try pulak Masjid An-Nur kat pusat bandar macam yang ada reader aku suggested kat dalam comment previously.

Apa-apa pun, weekend ni aku balik Klang Valley. Dah lama aku tak ke masjid kesayangan aku, Masjid Biru (Masjid Negeri), Shah Alam. Aku pun nak try gi Masjid Puchong yang ada tasek tu. Cantek laa...

Ok lah, bye.


5 comments:

lilinbiru said...

aku pun penah pegi amik gambar kat masjid ni..mmg cantik laa..masjid pucong pun cantik. bleh jugak ushar org dating depan tasik masjid tu!

nino said...
This comment has been removed by the author.
nino said...

ehehe..
masjid an nur dalam shoping complex la..
kalau masjid pasir gudang pon cantik..
belakang ada bukit layang2..
depan masjid rumah saya..

:)

tajudin said...

klasik betul masjid ni, tak pernah masuk walaupun dulu rajin turun JB

Anonymous said...

teringat lak masa kerja kat HSA, semayang jumaat kat masjid ni..

Related Posts with Thumbnails