Thursday, September 04, 2008

Puasa hari ketiga


Puasa hari ketiga umpama seniman jalanan aku jadinya, kembara seniman jalanan. Cadangnya aku nak gerak dari Ipoh ke SA lepas berbuka Selasa kelmarin. Tapi, tau lah lepas berbuka, dah macam ular sawa, mata pun mengecik, hari pun hujannn je. Tak larat lah aku nak memandu di malam hari dengan hujan tak henti-henti sambil mata kian mengecil.

Lagipun, kalau aku balik malam tu, mak aku nak tapau lauk macam-macam untuk bersahur. Part tapau-tapau makanan-makanan 'un'kering ni aku bosan sikit laaa. So, pagi Rabu lepas Subuh baru aku gerak. Tak perlu cari alasan tak nak tapau apa-apa. Senang! On the way tu, tak boleh tahan jugak mengantuknya. Almaklum dah berapa hari cuti, lepas Subuh je punya sedap berselimut.

Sampailah area yang dah start sibuk, kat Bukit Beruntung tu yang aku dah hilang mengantuk. Sampai rumah aku dah dekat jam 9. Settle down sikit-sikit, terus aku tidur. Ya salammm punyalah sedap tidur pagi tu. Dah le kat luar hujan renyai-renyai. Pastu ada background lagu-lagu raya dari blog Joe pulak.

Siap aku bermimpi-mimpi di siang hari. Mimpi salam-salam raya sekali. Pastu aku mimpi dalam mimpi. Kisahnya, sedang aku sedap tidur tu, ada orang bukak grill dan pintu rumah aku, pastu selamba je masuk tak nampak aku. Then, dalam mimpi tu, aku tau aku bermimpi, aku pun bukak mata. Then, ada sorang lagi masuk rumah aku. Aku bukak mata lagi. Ada lagi orang masuk.

Sampailah last sekali datang si Darwish, si comel anak kawan aku Des, aku pun main-main dengan dia. Laaa dah pandai membaca si Darwish ni baru masuk 2 tahun. Ekekekeke yang peliknya, tak jumpa pulak ayahnya dengan mamanya. Pastu dah tak larat dah rasanya aku bukak mata tapi still dalam mimpi, bukak mata still dalam mimpi, aku pun bangun lah dekat jam 11.

Lepak-lepak sat surf internet. Ingatkan nak sambung tidur balik sebab macam tak puas je. Tapi takpelah, banyak lagi benda berfaedah lain aku boleh buat seperti melipat spender dan sebagainya. Aku gerak ke JB jam 3pm. Singgah sat kat Proton jumpa Des. Oooo patutlah aku mimpi anak dia, aku nak jumpa ayah dia rupanya. Ish...

Mengantuk juga kekdahnya aku drive petang semalam. Nak menguyah tak boleh, nak menyonyot (asam masin) pun tak boleh. Alih-alih, aku tengok kat YM, yang menyala hanyalah kiahronggeng. Kiahronggeng pun kiahronggeng laa aku ajak sembang jap buat hilang mengantuk. Sampai Pagoh, hujan non-stop sampailah aku tiba di Permas. Berbuka dalam kereta aku jadinya. Tapi dalam mengantuk-ngantuk tu, non-stop gak aku SA-JB.

Sampai kat Permas gi Jusco jap sebab housemate aku kata dia bawak barang bekal nak bersahur. Aku pun beli lah beras. Ya ampunnn baru ku tau mahal nau beras sekarang ni. 5kg pun sampai RM27. Dah kemas-kemas barang semua, aku pun masak nasiklah... Orang bujang nak bangun sahur ni jam 4.30 pagi nanti.

So, Ed kau jangan risau. Aku dah ajar husband kau masak nasi, ukur air ikut hun semua tu. Nanti 4.30 pagi nanti, aku gorengkan telur. Biar dia tengok cara-cara aku buat semua tu, lepas ni dia pulak masak nasi dengan goreng telur untuk aku. Hahahahah...


4 comments:

edrina said...

wahahaha.. boleh caya ker tu.. masak air dia tau la hiks..

Jingga Studies said...

puasa ke ..musafir boleh buka ape?

Deo said...

edrina,
ok ada improvement, smlm dah masak nasi, passed!

jingga,
alaaa musafir zaman sekarang bukannya naik unta lalu padang pasir. hehehehe

Anonymous said...

rm 27 - 5 kilo? tudia aihh mahalnya, cap apa hang beli tu?? aku tengok kat paper hari ni care-four ada jual rm 29.99 jasmin + siam, ok la hang beli yg tu

Related Posts with Thumbnails