Sunday, September 14, 2008

Puasa hari keduabelas


Jumaat, 12 September. Aku di KL/SA untuk puasa hari keduabelas dan ketigabelas, atas 1) urusan kerja dan 2) urusan masa depan (datang secara kebetulan). Nothing great, lagi bosan dan menyakitkan hati. Tapi aku lebih ambil sebagai menguji keimanan, tatkala berpuasa di KL ni.

Mana taknya, pagi lagi dah bergesel-gesel dalam komuter dan LRT. Apa lagi dengan menahan caci maki dan sakit hati dengan commuters yang jalan terhegeh-hegeh, yang tolak menolak waktu nak naik train dan potong queue waktu nak keluar gate stesen. Jauh berbeza dengan di JB. Semua tu menguji keimanan betul. Sungguh!

Tengahari aku dengan Ombak ke Masjid India mengusha-usha baju raya. Aku bukan nak beli sangat, lebih kepada mengambil feel nak raya dan killing time sebelum solat Jumaat.

Petangnya, aku ada meeting sampai 6.30pm. Unofficial meeting, dengan ex-boss aku (nanti aku cerita lain kali). Lepas meeting aku dengan Ombak bergerak ke KL Sentral untuk berbuka puasa. Kebetulan Ombak naik LRT ke KLCC, aku pulak naik Komuter ke Subang Jaya.

Cadangnya nak berbuka di Food Court tingkat 3, KL Sentral. Ya salam, takde pun dua kerusi yang kosong. Yang ada, cuma baby chair/stool je. Kalau ada pun kerusi yang kosong, queue untuk order/beli makanan pun aku rasa sama panjang dengan LRT. Jauh berbeza dengan di JB.

Then, kitorang decided untuk turun ke bawah dan tengoklah mana-mana kedai makan yang ada tempat kosong. Nan ado gayanya... kedai yang sebelah 7-E, yang setentang dengan 7-E, Ayamas, Chicken Rice Shop, semuanya penuh. Entah dari jam berapalah diorang tu dah mula memenuhi setiap ruang makan? Semangat betul orang-orang KL aku tengok time berbuka puasa nih.

At last, kitorang decided untuk menghala ke Sooka. Waktu dalam LRT tadi, aku nampak Sushi King macam kosong je. Mensushi hening dosa lah ni gayanya, bak kata makencik. Waktu naik tangga ke atas, ada dua restoran nampak macam tak banyak orang. Satu serve briyani, satu lagi Kelantan Delight. We decided to go for Kelantan Delight. Itupun, kitorang ditanya samada buat reservation ke tak, which we didn't. Luckily ada meja kosong, yang bersila lagi.

Meja-meja lain penuh. Bukan saja penuh dengan manusia, makanan pun penuh atas meja tu. Aku tengok cute je mulut-mulut awek-awek kat situ. Tapi bila aku tengok makanan depan muka diorang, aku tak lalu nak bayangkan macam mana rupanya awek-awek tu menganga nak masuk makanan-makanan yang diorang ambik tu. Ngeri!

Yang aku perasan, lagi sesepuluh minit nak berbuka, setiap meja dah penuh dengan makanan tapi queue masih panjang. Macam aku kata tadi, semangat betul orang KL ni time berbuka. Sebab kitorang malas nak beratur nak ambik nasi dan lauk-pauk, kitorang ambih kuih-muih je dulu.


Ada cucur bawang, ada caramel, ada buah melaka, ada tembikai, ada buah naga, ada air kiwi, ada cocktail.



Lepas tu, baru laa kitorang ambik nasi dan lauk-pauk. Makanannya so-so je, nothing great. For the selection of foods, it's a bit pricey at RM77 for 2 person. Bagi aku pricey laa, tak tau laa kalau standard orang KL itu kira murah dah tu. Aku kan orang JB, Chewah!! Tapi tak lama lagi nak jadi orang KL balik ni, ehemm ehemmm...

Dalam 30 minit kitorang makan, kitorang pun blah mengikut haluan masing-masing. Seperti biasa, mengemut-ngemut naik komuter. Berkepam kat stesen komuter tu dan berpeluh-peluh segala celah badan aku ni. Ingatkan nak solat isyak dengan terawih kat Masjid Subang Jaya, tapi dah agak lambat dan tak selesa dengan berpeluh-peluhnya, aku terus balik ke Shah Alam.

Gila tak best berpuasa kat KL!

Nasiblah lepas tu aku jumpa kawan aku yang best, lepak sampai lebam sampai 1 pagi. Haa... nasib baiklah kawan-kawan ada, yang dapat mengebestkan life aku kat KL. Hehehehe...


2 comments:

Anonymous said...

Deo, mai balik KL lah Deo, dekat ngan Ipoh.....kat KL ada ayam golls, ada Limah, Angah, Yam, LB n Arc (LB nak ke german plak...)ada Jijo...tak de Ina ..(kat sintok nun...)ada Elf, sempoii dan yang seangkatan dengan nye...ada OMBAK tengah bandar...tudia....panjangnye...

Kujie said...

mmg tak best puasa kt KL...semlm puasa kt Kluang..besttt...

Tapi kat Kl puasa je tak best..yg lelain best...hehehe

Related Posts with Thumbnails