Saturday, May 09, 2009

On my lazy days


Ini kisah aku belum cerita lagi kat korang pembaca-pembaca budiman. Hari tu waktu aku sampai semula dari trip aku ke Abu Dhabi, aku timbang berat aku. Perrghhhh tambah 2kg dalam masa 5 hari. Mengerikaaaannnnnn....

Dan kemalasan aku ke gym makin menjadi-jadi. Blame it on the work load. Ha ha hah!!! Ada satu ketika tu termasuk waktu aku ke Abu Dhabi, adalah dalam 21 hari aku tak pergi gym. Dan bila aku masuk ke gym semula on the 22nd day, dah tak terdaya dah badan aku nak buat 6km on the cross trainer, macam yang aku biasa buat. Sampai 2km je dah macam nak give up je. Tu pun aku push sikit lagi sampai ke 3km. Cukuplah 3km buat permulaan nak catch up yang 21 hari tu, kata hati aku laaa wakakakak. Alih-alih dah 6 kali aku pergi gym sejak hari ke 22 hari tu, tak naik-naik lagi dari 3km tu. Adehhhhh....

Masalah paling ketara ialah masalah nak bangun pagi. Entah apsal aku dah tak terdaya dah nak bangun jam 6 pagi dan turun gym jam 6.15 pagi. Aku ni masih dalam time zone Abu Dhabi agaknya, 4 jam lewat dari Malaysia. Cari alasannnnnnn.... dan bila malam lepas kerja, jangan harap lah kan kalau jam 8.30 - 9 malam baru tiba di rumah. So, aku pulun sikit laa waktu weekend, nak cover balik ketidakpergian aku ke gym on weekdays.

Tapi masalahnya bila balik SA, gym kat apartment aku dah ditutup sebab banyak kes vandalism je. Nak tak nak, aku kena pergi lari kat Stadium Panasonic or Tasek Kelana Jaya. Dan aku rasa dengan stamina aku yang belum re-build up sejak 21 days lapse hari tu, tak daya aku nak lari kat trek nih.

So, sebagai jawapan kepada kemalasan aku nak ke gym, aku jumpa dan beli ni...



Haaa... tali skipping. Jangan gelak!
Gempak tali skipping ni siap ada timer, siap boleh kira berapa kali aku lompat, kira kalori semua tu lah cukup.

Aku ingat lagi last time aku betul-betul buat skipping waktu kat sekolah menengah dulu. Waktu tu buat secara berpasangan. Sorang skip, sorang tukang kira. Nak bernanah yang tukang kira tu dengan mata dan kepala terangguk-angguk ikut tali skipping. Pastu tak boleh orang kacau kalau tak, silaplah dikiranya. Yang tukang lompat pulak, tak hengat punya buat skipping. Waktu tu aku boleh buat dalam 5 minit straight. Siap boleh buat sekali lompat, dua kali pusing tali. Terrer woooo...

Pastu pulak, bila dah cukup 5 minit, tukang kira tadi tu akan sebut final counts. Kalau si pelompat rasa macam sikit je tukang kira tadi tu kira, boleh jadi bergaduh wo... wakakak dan next time, tukang lompat tadi tu sure tak nak berpartner dengan yang tukang kira tadi tu. So, kalau nak jadi partner yang kekal, tukang kira kena lah mark up jumlah lompatan dalam 5% macam tu. Baru lah si pelompat happy je. Hehehehe...

Tapi bila dah ada digital skipping rope ni tak boleh laa nak mark up ke mark down ek? Hmmmm...

Anyway, aku dah try dah. Mak aiiiiii.... first one minute tu sedaplah lompat tapi masuk minit kedua ketiga dan keseterusnya, kejap kejap terstuck, kejap kejap terstuck. Penat lah gayanya tu. Boleh laaaa... to begin with kan? Daripada buat senaman kepam bontot je kat sofa.

So, di saat-saat aku malas nak turun ke gym boleh laa aku buat skipping je kat rumah. Senang je lah, kan? Sarung je kasut aku then lompat. Nak pakai spender je pun boleh. Bogel? Tak boleh! Sebab nanti tersangkut kat tali skipping tu pulak. Ahai....


1 comment:

Elf said...

ko main zero poin?hhuhu..

Eh, ok apa skipping nih..selain tali skipping, skipping meal yg besau besau jugak boleh menguruskan badan.

Related Posts with Thumbnails