Tuesday, May 19, 2009

Kebanjiran today...


No no no no... bukan aku kencing atas tilam! Dan bukan juga Johor di landa banjir. Ini kisah breakfast!

I've been avoiding roti canai since 2007 when my cholesterol level rocketed to high risk level. Sejak dari tu, kalau pergi mamak nak makan light-light, aku makan tosey ataupun capati ataupun naan je. Dan baru-baru ni aku berjinak-jinak dengan roti tisu yang setinggi 3 kaki setengah tu. Jenuh siot nak makan roti tisu. Dah le nak menghabiskan roti tisu tu je dah 3 kaki setengah, pastu bila ngap masuk mulut rasa macam tak makan apa, rasa manis-manis je. Rasa macam makan pembalut gula-gula udang yang boleh dimakan dulu-dulu tu. Korang ingat tak gula-gula tu?

Oppss... cerita roti canai balik.

So, sejak 2007 boleh dikira la dengan jari aku berapa kali je aku makan roti canai ni. Selain daripada kedai mamak yang sedap roti canainya, aku tak berapa gemar makan roti canai kat kedai melayu agaknya yang mamak pijak-pijak tepung roti canai dengan kaki diorang yang berbulu-bulu berpintal-pintal tu yang sedap tu kan?. Salah satu sebabnya, kedai melayu serve roti canai dengan kuah dal, which aku prefer makan roti canai dengan kuah kari ikan.

Tapi, ada satu je kedai Melayu yang aku boleh terima roti canai yang diorang serve dengan kuah dal. Nama kedai tu Brutal cafe kat Taman Alam Megah, Seksyen 27 Shah Alam. Dan last two weekends, aku lepak dengan kawan-kawan aku sambil makan roti canai Brutal yang lembuuutttt je. Nama kedai je Brutal tapi pekerja-pekerjanya baik hati, bersopan santun, termasuklah roti canainya yang lembuuuuttt je.

Ahad malam yang lepas, aku ke Jusco beli Nestle yogurt drink. Sejak aku meng'banned'kan kedai Kerala yang aku rasa serve one of the best manggo lassi, aku terpaksalah minum Nestle yogurt drink je sebagai melepaskan rindu kepada manggo lassi. So, ada promotion buy 3 yogurt drinks, get 3 Nestle yogurt. Aku pun pantang ada benda-benda free ni, aku angkat laa kan. Pernah ada sesekali tu, aku beli ubat gigi tak ikut brand apa tapi ikut apa hadiah yang ubat gigi tu bagi. Ha ha haa... tapi aku tak pernah laa collect pinggan free Daia ke Lion ke...

Walhal aku ni bukanlah penggemar ataupun reti sangat makan yogurt yogurt ni. So, dah dua pagi aku breakfast dengan yogurt. Yogurt yang free tu... aku ingatkan boleh le tahan perut aku makan yogurt je sebagai breakfast. Hmmm... jauh dari sangkaan. Sempatlah perut aku terasa penuh selama 25 minit je dalam perjalanan ke office. Sampai je kat office, mulalah meracau balik perut aku ni. Aku tak paham laa macamana orang makan yogurt ni, apa faedahnya? Boleh mengenyangkan ke? Pelik.

Pagi tadi, aku teringat laa pulak nak makan roti canai Brutal. Tak ke parah? Kena balik Shah Alam nak makan roti canai je tu. Kalau aku ada helikopter peribadi, memang aku dah pergi dah breakfast kat Shah Alam. Ha ha haa... So, aku try lah order kat satu kedai kat office aku ni. Jarang sangat aku makan kat situ, cuma nampak kuali roti canai je. Aku tanyalah dia, "roti canai ada?" Dia kata, "ada!" sambil menggolek-golekkan kepala dia. Aku pun order, "roti kosong banjir bungkus satu!"

Dan sempat pulak aku tanya dia, "Tau kan banjir macam mana?" Ha ha haaa... adehhh aku macam confident je yang roti kosong banjir ni orang KL je tahu. Nasib dia tak maki aku je waktu tu. Ekekekek... dan ok laa roti banjir kuah kari ikan dia boleh laa tahan. Rotinya lembut dan panas sebab dia tebar tepung tu depan aku. Bukan roti yang amik dari dalam flask. Kuah kari ikan dia pun ok lah walaupun ada sikit manis. Ye adik manisss... ekekeke...

Itu je lah nak cerita. Lupa pulak nak amik gambar roti banjir tu tadi, lapar punya pasal. Laju je aku ngap. Sebagai gantian, tengoklah ni gambar banjir yang The Star bayar kat aku RM50. Waktu tu, baru dapat RM50 tapi rasa macam dah nak beli DSLR yang harga RM4500 je. Hu hu huu...



Cerita roti banjir pun nak buat entry panjang-panjang. Menyampah kan? Ha ha haa...


2 comments:

Anonymous said...

pagi tadi ingat nak brekpes roti canai gak..tapi nampak macam berminyaaaakkkkkkkkk sgt ,so tak jadi.. ekekekke

-ojij-

Lan Bingka said...

takkan orang jual roti canai tak tahu banjir...ape daa ;)

Related Posts with Thumbnails