Monday, October 27, 2008

Open houses - done


Tamatlah sudah episod open house raya yang aku rasa macam tak sudah-sudah ni. Ehh sure ke dah tamat?! Rabu ni ada satu lagi last kopek, colleague aku yang resigned tu buat makan-makan nasi briyani gam kat rumah dia. Siksanya aku bulan puasa ni, perut aku bagai dipam-pam, diuli-uli sampai membengkak. Kalau macam ni punya makan, puasa 11 bulan pun tak mendatangkan kesan.

Anyway, aku kat Shah Alam lagi ni. Mengupdate blog via BlackBerry kat First Floor, Subang Parade, duduk kat bench berdekatan dengan Celebrity Fitness. Kot-kot laa ada selebriti-selebriti yang datang buat senama kan, mana laa tau Mawi ke nak tambah stamina sebelum kena kerah tenaga dengan Ikin kan? Tapi takde pun selebriti yang lalu. Yang adanya, pekerja-pekerja Celebrity Fitness tu yang aku perasan macam pandang-pandang kat perut aku. Adehhh time to go to gym, ke?

Hari ni Deepavali, tu yang aku keluar dari rumah tu saje lepak kat Subang Parade ni. Dah lawa tempat ni. Outlets nya pun dah best-best, macam-macam cafe ada. Semalam aku bergegas je ke sini sebab nak beli kek birthday Jijo. Tu yang aku kata nak datang balik ni on Deepavali. Lagipun kat tv, takde yang menarik laa kecuali pagi tadi je aku tengok MHI, sepanjang-panjang jalan cerita pasal Deepavali.

Petang ni balik JB. Tak tau lagi jam berapa aku nak gerak. Mungkin jam 3, atau jam 4, atau jam 5 atau jam 6 atau mungkin pagi esok je jam 4 atau mungkin aku tuang je esok tak masuk ofis. Alaaa bukannya ada orang pun kat ofis JB tu, semuanya pakat buat meeting kat ofis KL, mengelat nak long weekend kat KL. Si Puaka? Hmm... dah tentulah dia takde, tu lanun cacai pengangkat najis tu, colleague aku tanya dia dah cari rumah ke kat JB. Dia geleng kepala, pastu dia kata lagi dengan riak dan angkuhnya, "Never!"

Korang bayangkan, Si Puaka tu based in JB since August tapi tak nak cari rumah kat JB. Sekarang ni dia manipulate the system so that he only spend max two days kat JB and stay in hotel for one night and arrange meeting apa-apa tah termasuk lah dia punya doctor's appointment kat KL for the other three days and at the same time claim RM160 outstation allowance for everyday dia kat KL.

So, yang dia duk kat hotel JB for one night tu dalam RM160/night, dah covered by one day of outstation allowance. Cibai! Tu tak termasuk RM2500+10% of salary every month untuk relocation allowance. Pastu, waktu transfer bulan august hari tu, dapat lagi 1.5xmonthly salary (one time). Orang lain, dengan duit relocation allowance tu laa yang diorang guna buat bayar sewa rumah kat JB. Yang 1.5x tu buat bayar deposit dengan lori ka apa. Aku? Aku tak dapatlah sebab offer letter aku memang based in JB.

Ehh.. pundek laa melalut pasal Si Puaka tonyok lanun pencacai pengangkat najis laa pulak. Ekekekeke....

Haaa... korang ada baca tak entry Sempoii yang sekarang ni amatlah sensitif dalam waktu-waktu kecederaan nak bersalin ni? Sampaikan kat ofis pun dia boleh tersedih bila ingatkan kucing dia tinggal kat rumah. Aduhai.... Tadi, aku masuk Toys "R" Us, saje je nak tengok-tengok. Ada laaa sorang budak perempuan ni tengok doll, pastu dia jerit-jerit, "Mummy mummy... I want..." Korang tau mak dia kata apa, "No! Just see only. It's not your birthday, yet!" Huh! Aku yang terdengar ni yang sentap! Isn't there anymore appropriate ways of saying no to kids?

Ok lah, aku nak sambung jalan-jalan di Subang Parade.


2 comments:

edrina said...

biasalah bangsa tu..mana ader ada halal haram.. mana tau konsep keberkatan..so belasah sajork ..janji cukup bulan poket penuh berisi huhuhu

Anonymous said...

Mr Deo,
terima kasih atas kejutan a.F tu..opss kejutan kek tu siap utk besday aku la plak..padahal utk jamuan raya kira aku tak suspect pun.. huhu, thanks again!

-ojij-

Related Posts with Thumbnails