Saturday, November 01, 2008

Rajukku dipujuk?


"Jika rezekiku masih di langit, turunkanlah
Jika di dalam bumi, keluarkanlah
Jika sukar, permudahkanlah
Jika haram, sucikanlah
Jika jauh, dekatkanlah"



Minggu lepas dan minggu-minggu sebelumnya korang tahu kan berapa aku berharap one or some good news to come? Tapi takde apa, kan? Minggu ni aku continue berharap tapi takde lah berharap bermati-matian dan bersyahdu-syahduan macam minggu-minggu lepas. Cuma, aku harapkan atau serahkanlah segalanya kepada Allah s.w.t. untuk menentukan.

Dan petang semalam, hari Jumaat, hari penghujung minggu. Nampak gayanya lebih kurang sama je macam minggu-minggu lepas, still no one or some good news. Kecuali yang aku mentioned earlier dalam entry lepas. Yang aku dengar there is one good news although it was not something like what I expected tu. Tapi aku redha dan berserah.

Tapi Jumaat petang bukanlah sebenarnya penghujung minggu. Orang di benua lain masih bekerja waktu kita dah nak balik rumah. Orang di pejabat-pejabat lain mungkin ada phone calls yang lebih penting untuk dibuat di waktu pejabat daripada phone call untuk aku.. Orang lain mungkin ada meetings yang lebih penting daripada berjumpa atau berjumpa dengan aku.

Lepas waktu kerja, Jumaat petang semalam. News yang aku dengar from third party tu, sampai betul-betul ke telinga aku, first hand! "Something is being worked out. Just wait!" katanya lepas waktu kerja, Jumaat petang semalam. Ya, dia sibuk dengan macam-macam meeting waktu kerja, Jumaat semalam, meetings yang lebih penting daripada berjumpa atau bercakap dengan aku.

Lepas waktu kerja, Jumaat petang semalam. Aku dapat satu email yang mengatakan aku dah dishortlisted dan aku kena isi online interview form untuk diemail balik kepada diorang. Walaupun aku tak menaruh harapan tinggi untuk yang ni, tapi aku redha dan akan mencuba. Itu semua akan ditentukan Allah. Dan aku faham, orang di benua lain masih bekerja waktu kita dah nak balik rumah.

Lepas waktu kerja, Jumaat petang semalam. Aku dapat satu phone calls. Dia suruh aku datang berjumpa dengan orang palis atasan kat tempat yang mungkin rezeki aku kat situ. Ini dah macam sebelah kaki masuk, sebab kalau orang paling atas yang nak jumpa, it's either "Yes, you are in" or "No, thanks for your time" je. Dah takde lagi "We will call you for the next round of interview" ke apa lagi. Dan, aku faham orang di pejabat-pejabat lain ada phone calls yang lebih penting untuk dibuat di waktu pejabat daripada phone call untuk aku.

Nampaknya, weekend ni bukanlah "the beginning of many weekends for me to spend in JB". Weekend ni aku kena jugak pulang ke SA/KL. Kena mula semula buat salinan sijil-sijil, buat research sikit-sikit, anticipate questions, cuci gambar passport, dry clean jacket, grooming trim-trim janggut, misai dan bulu hidung bagi rapi, kilatkan kasut dan errr... shopping sepersalinan baju luar dan dalam?! Dah ada yang pujuk rajuk aku ni untuk tak nak balik ke SA/KL nampaknya.

Yang penting, Allah dah dekatkan dan permudahkan rezeki aku. Alhamdulillah.

Walaupun ini baru permulaan, thanks kat korang-korang sesiapa yang tolong doakan aku dan bagi aku moral support. Tingkatkan doa kalian agar aku memperoleh kejayaan, ye. Hehehe....


4 comments:

Anonymous said...

entri meroyan lagi?
sabar....berdoa....insya allah yang baik baik saja untukmu

Deo said...

kujie,
meroyan ke entry aku ni? better you re-read lah.

JoeBangla said...

apa2 pun Deoa, InsyaAllah ko dapat.Amin

Rozz Hazidi said...

Deo...krozz doakan all the best.

Related Posts with Thumbnails