Sunday, November 02, 2008

Falling and falling... into places


Aku ingat lagi kali terakhir aku pulun cari kerja. Awal tahun 1999, lepas raya puasa exactly. Adalah tak kurang daripada seratus resume aku hantar. Aku ingat lagi, aku hantar kepada semua bank yang kat Malaysia sebab aku rasa macam glamer je kerja bank. Huhuhuh... dan aku hantar juga ke manufacturing and other companies yang ada advertise in papers or their websites. Dan dalam seratus resume yang aku hantar tu, ada lah dalam sepuluh interviews yang aku attended.

Bulan Mac 1999, aku start kerja di bank. Alhamdulillah dalam kegawatan ekonomi, ramai kawan-kawan aku menganggur waktu tu. Aku cuma sempat menganggur selama 11 minggu je, from the day aku arrived in Malaysia to the day I reported to duty. Elok juga pun sebab by the time gaji pertama aku hujung bulan Mac tu, duit yang aku bawak balik dari US dah susut pun. Mana taknya, hampir setiap hari aku ke cyber cafe cari kerja-kerja kosong, print resume kat cyber cafe, cover letter tu aku print atas conqueror paper pulak (mahal tu), beli sampul surat besar, setem lagi.

Cuma jodoh aku dengan bank tak panjang, 11 minggu jugak. Tak glamer sebenarnya kerja bank ni. Aku rasa macam pencacai je, masa ikut time orang lain, bukan ikut time sendiri. Time makan pun nak kena ikut shift. Kadang-kadang tu, geng-geng aku kena makan shift lain daripada aku. Makanlah aku seorang diri.

Then aku ke second job aku kat Shah Alam in manufacturing. Ini aku apply secara tak sengaja. Atuk kepada kakak ipar aku yang tiba-tiba suruh aku mintak kerja kat company ni. Aku pun cakap kat dia, takde pun keluar dalam suratkhabar ke jawatan kosongnya. Atuk tu kata, mintak je, hantar je. Aku pun surf website company ni nak cari alamat. Alih-alih ada jawatan kosong untuk International Business department, which aku pun applied.

Dan aku dipanggil interview tapi untuk IT department sebab yang International Business tu advertisement lama, dah expired. Laa... aku tak perasan pulak. Tapi kenapa pulak IT department? Aku takde langsung tahu menahu pasal IT, kecuali Microsoft Word, Powerpoint dengan Excel je. Tapi aku tunjuk confident, aku cakap aku fast learner, aku sanggup terima cabaran. Heheheh... biasalah tu. Dan aku dipanggil semula untuk second interview tapi untuk Corporate Planning, sampailah interview ketiga dengan CEO, dan aku dapat kerja situ, which aku kerja selama enam tahun (June 1999 to October 2005).

Lepas daripada episod hantar 100++ resume tu, aku takde dah hantar resume secara mass, dah takde sembarangan aku mintak. Dah lebis focused, more targeted gitu. The next job yang aku dapat ialah dengan merchant bank kat KL. Yang ni, aku apply ikut Jobstreet. Ironinya, jodoh aku dengan bank ni pun 11 minggu jugak sebab aku dipancing oleh satu syarikat telekomunikasi kat Cyberjaya. Yang ni, aku tak apply tapi head-hunter yang cari aku. Setahun jugak aku kat Cyberjaya sebelum diserapkan ke parent company dekat-dekat Bangsar tu.

Waktu aku kat Bangsar, aku takde cari dah kerja-kerja ni. Yelah, aku nak laa kerja lama kat company ni, lagipun ilmu aku pasal komunikasi memang zero. Banyak betul nak kena belajar, tak sebanyak manufacturing. Tapi, dalam waktu aku kat situ, aku attended dua interviews je. Satu yang orang refered kan aku (insurance company kat KL) dan satu yang head-hunter aku pancing, which is company yang aku kerja sekarang ni (property kat JB).

In between 1999 to 2005 tu, ada dua lagi kerja yang aku dapat tapi aku tolak. Satu dengan mobile manufacturing kat Bukit Jelutong dan satu lagi dengan syarikat media cetak kat Cheras.

Tapi, sebelum bulan puasa lepas aku pulun balik cari kerja. Entah apa gilanya dan dekat sepuluh tahun takde sepulun sebegini. Adalah dalam enam syarikat yang aku hantar resume aku. Kira banyak dan kira dah macam mass jugak lah tu. Itu tak kira yang aku apply ikut website, dan tetiba je aku terajin register profil aku kat website mencari kerja. Sebelum ni aku ada profil kat Jobstreet je, sekarang ni adalah dekat sepuluh. Hehehehe....

Dan korang tau kan, dalam entry lepas aku ada cerita yang aku on track for three jobs setakat ni. Satu internally, satu headhunter aku pancingkan dan satu lagi through website mencari kerja yang aku baru register. Dan ada satu lagi kerja yang aku apply ikut Jobstreet. Kerja ni memang fit gila dengan pengalaman aku dan kelayakan aku. Semua benda yang dalam job description tu, aku dah pernah buat. Tambah pulak, tempat kerjanya adalah lima minit je dari apartment aku kat Shah Alam.

Memang aku confident jugaklah untuk dishortlistedkan. Tapi, lepas tarikh tutup 20 Oktober lepas, agak mengecewakan. Sebabnya, resume aku hanya diview sekali je. Hari-hari aku check, tak bergerak-gerak. Tak diview-view resume aku untuk kali kedua. Dan tambah lagi memfrustkan bila aku tengok yang applicants under consideration ada dalam enam orang, dan resume aku not under consideration. Sedih... dah aku tak mengharap dah kerja tu dan aku tak check lagi dah. Biarlah...

Alih-alih, tengahari semalam aku dapat email dari Jobstreet. Diorang hantar summary activities aku untuk bulan lepas. Resume aku dah diclassified as under consideration. Wow! Tapi ada 12 yang under consideration lah. Oklah tu kan? Ada perkembangan. Daripada 158 yang applied, aku kira top 12 lah paling tidaknya. So, sekarang ni aku mode tunggu dipanggil interview lah. Tapi, still tak berharap sangatlah. Sebab, aku kena concentrate yang tiga yang dah di depan mata ni. Jangan nanti yang dikejar tak kesampaian, yang dikendong pulak berciciran...

In conclusion, lepas dekat dua tiga bulan bermandoman, I can say that now things have started to fall into places dah ni...


2 comments:

Anonymous said...

aku pon pernah letih rasa kecewa dalam mencarik pekerjaan ni..esp mcm hang cakap tu, tunggu status yang tak gerak-gerak..kalau under consideration pulak,last-last kena reject..arghhh..kecewa..apa2pon gud luck kat hang..

Anonymous said...

deo... property di jb huh? kpj ke?
aku minat betul dengan property ni.. dah nama pun x-student technical.. tapi of course la tak sanggup nak ke jb.. hekhekhek...

Related Posts with Thumbnails