Friday, March 19, 2010

POW: Genting


Few nights ago, aku nonton ada satu show on Travel and Living channel di Astro tentang 10 roller coaster rides terbaik di US. And definitely bila cerita pasal roller coasters kat US, one can't deny the fact that Cedar Point in Sandusky, Ohio hosts some of the bests.

Aku sempat juga visited Cedar Point waktu aku di US dulu. Memang ride dia best-best. Dan ada juga a few yang aku tak berani nak naik, especially yang something like vertical launcher, then the 90-degree vertical drop, superman why they let you off the hook at the air and you'll fly like a superman (macam bungee jump tapi this one kau swing horizontally macam superman).

Rides yang aku ingat sangat dan yang agak menakutkan di Cedar Point is the Mean Streak. Yang klasiknya tentang Mean Streak ni, dia diperbuat daripada kayu. Daripada wikipedia, "It is a wooden roller coaster and was the tallest and fastest one of its kind when it debuted in 1991. The ride... after ascending the 161-foot-tall lift hill, Mean Streak drops riders at a 52-degree-angle and over two large elevated curves."

My personal experience naik Mean Streak ni, agak sakit badan juga sebab getaran dia kuat sangat, mungkin sebab it is made from wood, dan agak bising. Waktu ditarik naik atas tu, ya ampuuunn... tinggi dong! Boleh nampak Canada, dan waktu tu memang menyesal, mengucap banyak-banyak, cursing oh f*ck laa then ingat tuhan pulak oh my god lah, kan? But there's no turning back. Kalau korang nak rasa how the ride feels, click here

But, nothing compares the current best roller coaster in US, the Kingda Ka, located in Six Flags, New Jersey. Aku tak pernah sampai ke Six Flags NJ ni (aku pernah pergi Six Flags kat St Louis saje) dan obviously aku tak sempat lah naik Kingda Ka because it was opened to public in 2005. So, I couldn't comment much but if you want to feel the ride, click here.

For this week's POW, aku nak tampal gambar aku kat Cedar Point ataupun di Six Flags, St Louis tapi gambar-gambar tu ada dalam album aku di Shah Alam. So, aku tampal gambar aku kat Genting Highlands je lah ye. Tapi oleh kerana gambar sewaktu aku naik Flying Coaster a.k.a. Spiderman ride hari tu takde siapa nak tolong amik kan, aku tampal gambar ni je lah, kira ok lah jugak, ride jugak kan?



Have a great weekend!


1 comment:

Lan Bingka said...

gile laju kingda ka tu..

Related Posts with Thumbnails