Tuesday, November 04, 2008

An evening in Paris


Atas tu saje je title macam tu sebab peristiwa semalam berlaku waktu petang.

Semalam, aku dapat peluang duduk semeja dengan CEO Jaring Communications, Dr Mohamed Awang Lah, or fondly known as Dr MAL. Aku noticed Dr MAL seorang yang fatherly figure, very very knowledgeable and expert about the industry, and most importantly a humble guy.

Dr. MAL ni pada awal 1980-an, dia bersama-sama Dr Tengku Mohd Azzman Shariffadeen, Dr Muhammad Ghazie Ismail, Dr Mohd Arif Nun dan Dr Mohd Zawawi Ismail pernah membentangkan satu cadangan kepada Tun Dr Mahathir untuk menubuhkan 'Institute of Microelectronics R&D' with the purpose of "the Institute was to provide critical infrastructure for the advancement of local electronic industry so that the nation can design, produce and market high quality electronic products by indigenous capabilities due to the importance of industrial and economic growth" (source here) sehinggalah tertubuhnya MIMOS pada tahun 1985.

Aku sempat kongsi pendapat aku tentang artikel Dr MAL, entitled "The way forward for high speed broadband" yang diterbitkan dalam The Edge pada 1 September 2008 (read here). Bagaimana industri internet negara yang sepatutnya tidak dimonopoli oleh satu syarikat gergasi, supaya wujudnya competition yang seterusnya akan menggalakkan peningkatan kualiti perkhidmatan kepada pengguna. Lihat sahaja perniagaan telefon bimbit di mana tiga syarikat berlumba-lumba untuk meningkatkan kualiti, menawarkan perkhidmatan tambahan dan di waktu yang sama, berlumba-lumba menurunkan harga pasaran bagi meningkatkan jualan.

Ada juga di satu ketika, kelihatan Dr MAL seperti mengeluh dan berputus asa dengan matlamat yang diperjuangkannya. Tapi aku dapat rasa yang Dr MAL ni bukan seorang yang mudah tewas. Cuma keluhannya atau frustrationnya mungkin umpama melepaskan lelahnya sebelum meneruskan perlumbaan. Apatah lagi seorang 'genius' seperti dia yang mungkin negara ini tak senang untuk perkotak-katikkan dan masih diperlukan.

Jika aku diberikan kesempatan, Insyaallah akan bersama-sama Dr MAL berjuang untuk kepentingan negara. Jika tiada rezeki aku, aku akan simpan perjuangan Dr MAL di dalam dada aku (close to my heart, orang putih kata).


2 comments:

Anonymous said...

Hmm.. that's answer that question.. Welcome to Jaring !

Deo said...

welcome apa ni welcome welcome? belum lagi laaaaaaa

Related Posts with Thumbnails