Sunday, July 19, 2009

Tentang 1Malaysia tahpahapa tu...


Malam tadi badan aku panas balik, tak lena tidur aku. Ubat demam pulak dah habis. So, around 6.30am aku pergi Darul Ehsan Medical Center jumpa doktor. Doktor bagi aku paracetamol dan suruh aku datang balik around 9am nak amik darah. So aku ke DEMC semula nak amik darah, resultnya takde apa-apa, e.g. dengue ke apa tapi doktor kata normally kalau case dengue, kita akan demam between 5-6 days lepas tu baik dalam 2 hari, then demam balik termasuk sakit dada, sendi-sendi macam tu. Mintak-mintak takde apa lah. Sekarang ni, badan aku elok berpeluh dah ni. Dan dalam demam-demam tu sempat jugak le aku gi tengok Harry Potter siang tadi. Sectumsempra! Hehehehe...

Ok ok back to the title of this entry.
So, korang tau lah kan entry ni dibuat waktu kesihatan aku macam mana kan? Kalau korang kata aku tak waras, lantak korang lah kan?

Hari tu dok orang-orang kerajaan sibuk-sibuk sambut 100 hari Najib in Office. Habis dikerahnya budak-budak sekolah berkumpul kat dewan stadium mana tah. Yang digembar-gemburkan ialah no VIP seats, siap menteri-menteri pun kena duduk bersila sama-sama dengan budak-budak sekolah tu. Hey c'mon tu semua benda kecik laa apa yang kecoh sangat? Takkan lah nak tunggu time pilihanraya atau pilihanraya kecil baru nak bersila atas tikar mengkuang, minum teh dari cawan batu?!

About this 1Malaysia. Hmmm.. aku ada banyak reservation. Aku rasa, it's just another political gimmick, a quick-fix untuk memenangi semula hati dan kepercayaan pengundi-pengundi bukan Melayu yang banyak voted for opposition dalam pilihanraya lepas. Apasal aku cakap macam tu? Sebelum 1Malaysia ni wujud, korang sure biasa dengar media dok cakap, negara-negara asing memuji amalan demokrasi dan masyarakat majmuk negara ni. So? Kalau dah negara lain dok puji-puji kita, dah tentu benda dah elok. Kalau benda tu dah elok, kenapa nak introduce something new? Macam Islam Hadhari. Dah Islam tu cantik, kenapa ada Had dan Hari pulak lagi? Tak ke bodoh?

For me, keharmonian bangsa comes naturally, without having to put anything (guidance) on paper, without having to campaign in media, without having to tell the people what to do what not to do. Cukuplah ada Perlembagaan Malaysia. Ok lah, aku ambik satu analogi. Hmmm... kita amik bolasepak (sebab lepas Malaysia kalah 2-3 kepada MU, ada dah orang kerajaan yang yakin pasukan sekarang boleh layak ke Piala Dunia 2014).

Dalam memilih pasukan bolasepak Malaysia, takde pulak ditulis kat mana-mana yang coach Rajagopal kena amik 5 orang pemain Melayu, 3 Cina, 2 India dan 1 dari bangsa-bangsa minoriti. Walaupun takde tertulis macam tu, wujud jugak satu pasukan bolasepak Malaysia. Boleh jugak diorang main as a team, walaupun tak terrer. Ramai jugak penyokong datang menyokong, walaupun lebih ramai yang sokong MU. Huhuhuh... cuba korang bayangkan kalau ada dalam peraturan pasukan bolasepak Malaysia ada guideline macam tu. Buatnya tiba-tiba ada 18 orang anak orang asli terrer gila main bola, haa.. tak ke haru?

So, it comes naturally. Nasiblah kalau aku tak nak makan atau minum dengan orang Cina. Tapi, I can still get along well with them at times macam aku nak beli perabot ke, nak beli barang elektrik ke nak beli makanan ikan peliharaan ke nak beli sayur ke. Nasiblah kalau aku tak suka duduk satu lif dengan orang India sebab bau tengit diorang kuat. Tapi, I can still get along well with them bila aku nak gunting rambut, especially part diorang nak shave pakai pisau belit tu.

In conclusion, 1Malaysia is a rubbish! Sorrylah Mr Prime Minister, probably you can succeed by selling this 1Malaysia idea to primary school students. But, a little credit to you, this 1Malaysia idea is slightly better than Pak Lah's ever stupid Hadhari idea.


No comments:

Related Posts with Thumbnails